Чернігів – місто мрії і добра, де Вал стоїть і Болдина гора…

До дня народження нашого стародавнього Чернігова пропонуємо педагогам цікавий матеріал з краєзнавства для ознайомлення дітей з рідним містом.

Варто зазначити, що для найменших дошкільнят (3-4 роки) такі поняття, як «Батьківщина», «Україна», «Чернігів» є абстрактними, тому знайомство з рідним містом варто розпочинати з найбільш зрозумілих для малюків об’єктів, таких як «рідний дім», «садочок», «вулиця, де їх збудовано» і так поступово, крок за кроком, малюки осягнуть багатогранне поняття цілого міста. Кожну розповідь необхідно ілюструвати світлинами, малюнками, слайдами з видами Чернігова. У пригоді стануть дидактичні ігри «Вгадай, де це?», «Що це за споруда?», «Пам’ятки Чернігова».

Дітей старшого дошкільного віку (5-6 років) слід стимулювати до пошуково-пізнавальної діяльності. Так, разом з батьками, шукаючи відповідь на питання «Чому наша вулиця так називається?», «Що означає назва Чернігів?», діти дізнаються про славетних діячів нашого міста, визначні події в його історії, познайомляться з легендами, які сягають сивої давнини.

Молодшим школярам (6-9 років) цікаво буде взяти участь у виготовленні макету вулиці, або ж навіть цілого міста. Така робота може виявити конструкторські здібності дітей там, де ви їх не очікували, а ресурси, витрачені на будівництво, практично нульові (для «спорудження» будинків  використайте старі коробки різного розміру та форми, обклеївши їх попередньо кольоровим папером; для виготовлення макету Спасо-Преображенського собору або іншої церкви можна взяти пластикові пляшки, пофарбувавши їх у білий та золотавий кольори, а гармата робиться так: до циліндра з чорного паперу приклеюються два картонні круги).

Для старших школярів доцільно підготувати більш складні завдання з розумовим навантаженням: вікторини, краєзнавчі кросворди, цікаві квести та орієнтування на місцевості. Запропонуйте їм взяти участь у конкурсі творчих робіт «Якби я був мером», «Місто майбутнього», «Чернігів – місто мрій» і т.п. Для формування правової, економічної та екологічної освіти учнів обов’язковою умовою є участь їх у благодійних та волонтерських акціях, таких як «Зробимо Ялівщину чистою», «Подаруємо пташкам годівнички», «Допоможемо воїнам АТО», «Серце до серця».

Краєзнавча робота досить легко інтегрується з іншими видами навчальної діяльності. Так, урок або заняття з літератури можна присвятити видатним письменникам Чернігівщини (Михайло Коцюбинський, Павло Тичина, Олександр Довженко та ін.), на уроках музики, під час слухання творів композиторів Г. Верьовки, Л. Ревуцького, переконатися в тому, якою багатою на таланти є наша земля. Урок малювання можна перетворити на творчу майстерню «Чернігів очима дітей» або «Я малюю рідне місто», не зайве разом із старшокласниками на уроках художньої культури згадати про сучасних чернігівських художників.

У вільний від уроків та навчання час тим, хто полюбляє активне та інтелектуальне дозвілля, обов’язково варто відвідати з дітьми історичний музей ім. В. В. Тарновського, обласний художній музей імені Григорія Галагана, галерею сучасного мистецтва «Пласт-Арт», сходити на екскурсію до Болдиних гір, навідатися до Антонієвих печер, Валу. А для того, щоб закріпити отриману інформацію можна виготовити разом із дітьми стіннівку «Мій Чернігів», зробити фотоальбом «Стежками рідного міста», започаткувати книгу висловів та побажань «За що я люблю своє місто».

Навіть якщо ваш проект із актуалізації краєзнавчого матеріалу зовсім на інших фактах буде ґрунтуватися – творіть! Вивчаючи малу батьківщину, ми вчимося знати і любити велику.

Катерина ТВЕРЕЗОВСЬКА

Post Author: Dzvinochok

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *